Gå direkt till innehåll
Drömmen om en fossilfri bilindustri förde Jenny till Charge Amps

Blogginlägg -

Drömmen om en fossilfri bilindustri förde Jenny till Charge Amps

Att lyfta ett globalt varumärke som står för innovation, hållbarhet och design – det är Jenny Jerselius nya vardag när hon nu tagit vid som CMO på greentech-företaget Charge Amps. Med en tillväxt på 200% under första delen av 2021 och en kommande börsnotering, är Jenny redo att bidra till en fossilfri bilindustri tillsammans med sitt talangfulla team vid sin sida.


Hej Jenny, och grattis till din nya tjänst som CMO (Chief Marketing Officer) hos Charge Amps! Berätta, vad var det som fick dig att tacka ja och hur har du har upplevt den första tiden?

Hej och tack! Det som fick mig att tacka ja var först och främst möjligheten att få vara med och bidra till en fossilfri bilindustri, men också tillfället att lyfta ett globalt varumärke som står för innovation, hållbarhet och design. Under min första tid på Charge Amps har dagarna präglats av att sätta mig in i allt som varit nytt, följt utav spännande möten med många talangfulla människor. Jag befinner mig i en väldigt dynamisk bransch där de finns mycket inspiration att hämta!

Vad innebär din nya roll lite mer specifikt?

Min nya roll som CMO handlar om att bygga upp marknadsförings- och kommunikationsavdelningen på Charge Amps. Mycket av mitt fokus kommer att ligga på att skapa en utbredd kännedom kring vårt varumärke och att sprida kunskap om våra produkter på marknaden. Vår ambition är att arbeta så nära sälj- och utvecklingsavdelningen som möjligt, för att skapa en så bra kundupplevelse som möjligt. Jag kommer även att lägga mycket energi på våra partners - eftersom vi inte säljer direkt till slutkund. Och sist men absolut inte minst så kommer jag, tillsammans med hela teamet på Charge Amps, givetvis att lägga mycket krut på vår kommande börsintroduktion.

Finns det något som är extra viktigt att tänka på vid marknadsföring och kommunikation av ett greentech-företag?

Bra fråga! Om man skall lyfta fram någon skillnad i jämförelse med andra branscher, så skulle jag nog säga att just våra kunder redan är ganska välorienterade i köpkategorin. När vi möter kunder har de redan gjort ett grönare val genom sitt bilköp, så för oss handlar det snarare om att bygga stark kännedom inom vår bransch och att fokusera kommunikationen på vad som skiljer våra produkter mot andra. Här är det viktigt att tänka på att många av våra konsumenter kan ställa krav och frågor som kräver viss expertis, men också att många av våra kunder har ett gediget intresse för oss företag med hållbara mål och moderna lösningar. Detta är faktorer som vi ser till att ta vara på i vår marknadsföring.

Ett av Charge Amps mål är vara med och leda utvecklingen inom sustain tech - vad innebär det?

Charge Amps föddes ur en idé kring att göra det enklare för fler att äga en elbil. Visionen var, och är än idag, att sänka tröskeln för individer att välja grönt, genom lättillgänglig och smart teknik. Jag tror starkt på att det är just enkelhet och tillgänglighet som är de stora nycklarna för att driva utvecklingen framåt, ju fler bekvämlighetshinder vi kan ta bort för användare att göra hållbara val - desto snabbare kommer omställningen att ske. Vi på Charge Amps kommer aldrig att säga upp oss vårt uppdrag att innovera och inspirera till klimatsmarta val.

Vad skulle du säga har varit (och är) Charge Amps styrkor i resan från startup till scaleup?

Charge Amps har alltid haft siktet inställt på att genera god lönsamhet i samklang med god kundrelation - något som resulterar i att vi som bolag alltid har fötterna på jorden. Ett av Charge Amps värdeord, och en personlig favorit, är det engelska ordet ”Grit”. Begreppet kan översättas till uthållighet och hängivenhet för att nå ett långsiktigt mål, och det är just det som jag skulle vilja påstå är en styrka hos alla i vårt team. Dessa egenskaper har varit grundläggande i vår resa från scaleup till det bolag vi är idag.

Hur ser du på branschens snabba utveckling? Vilka är de största utmaningarna?

Utvecklingen inom vårt område går som bekant väldigt snabbt framåt och det är otroligt spännande att vara en del av det hela. Branschens totala tillväxt utgör en stor del av Charge Amps framgångar, och möjliggjorde bland annat att vi kunde växa med hela 200% under första delen av 2021.

Efterfrågan på laddbara fordon, och i förlängningen laddstationer - är väldigt stor. Tyvärr ser vi samtidigt att många städer och länder har långt kvar tills man når en fossil-fri fordonsflotta, vilket naturligtvis blir en stor utmaning även för oss. Problematiken med att ställa om till laddbara fordon beror oftast på två saker: avsaknaden av laddinfrastruktur, och de ännu höga priserna på elbilar och hybridbilar. Som tur är ser vi att utvecklingen går åt rätt håll, men visst önskar vi att det hade gått än snabbare, världen över.

Kan du dela med dig av ett framtida mål som du hoppas ha uppnått inom 5 år? Stort som litet.

Mitt stora mål de närmsta åren är att vi med enade krafter har tagit oss närmare ett klimatsmart och fossilfritt samhälle, och att jag med stolthet kan säga att jag har varit med och bidragit genom mitt arbete på Charge Amps. Mitt lite mer personliga mål är att jag hoppas på att kunna sitta och njuta med en kopp te i mitt då färdigbyggda hus i Himmelsfjäll…


Kategorier

Kontakter

Carl Zeidlitz

Carl Zeidlitz

Presskontakt Kommunikatör 076-7759882 Presskontakt OK

Relaterat innehåll

Välkommen till OK ekonomisk förening!

OK är en kooperation som ägs av medlemmar från hela Sverige, från glesbygd till storstad. Vår vision är att möjliggöra hållbar mobilitet och energi för alla och vi hel- eller deläger verksamheter som på olika sätt berör dessa områden. Tillsammans med våra medlemmar och bolag, styr vi resan mot ett hållbart samhälle.

OK ekonomisk förening
Sveavägen 155
10435 Stockholm
Sverige